Cinta Dan Ego - Part 3


Lydia baru sahaja selesai menyanyikan lagu Takkan Pisah nyanyian Eren, penyanyi Indonesia. Moodnya kembali untuk menyanyi setelah berkali-kali dipujuk oleh Razi dan Iffah, barulah Lydia mengalah.


Lydia baru sahaja menyelesaikan nyanyiannya apabila pintu terkuak. Semua mata tertumpu pada pintu bilik. Menanti siapakah yang muncul. Ternyata Kamal. Dia kembali ke dalam studio dan kali ini dia tidak bersendirian. Dia bersama Sheila.


Lydia dan Sheila saling berpandangan. Untuk menutup rasa cemburunya, Lydia mengukirkan senyuman kepada Sheila. Sheila membalas sekejap saja. Kemudian Kamal pula bersuara.


"Hah, you dah habis nyanyi kan?"Lydia mengangguk,"Okey bagus. I nak nyanyi dengan Sheila pula."sambung Kamal.


Betapa panasnya hati Lydia tetapi dia tidak bersuara dan terus meninggalkan studio. Sebelum meninggalkan studio, Lydia sempat mengambil dompetnya dan memberitahu Razi bahawa dia ingin keluar untuk membeli air.


Lydia terus berjalan menuju ke kafeteria. Di sana dia mencapai dua beberapa minuman kosong dan beberapa bungkus chicken pie yang memang terdapat di kafeteria. Setelah menbayar kesemua makanan dan minuman, dia ditegur oleh seseorang.


"Hey, banyaknya beli makanan. You dah kebulur sangat ke?"


"Eh, takdalah.. I belikan sekali untuk kawan-kawan I. Dia orang ada dekat studio. Join us?"pelawa Lydia.


"Okay juga. I pun dah habis class."


"Okay, kalau macam tu, you tolong bawa makanan dan minuman ni pergi studio. You pergi dulu sebab I nak pergi ladies sekejap."kata Lydia sambil menyerahkan bungkusan-bungkusan plastik ke tangan Danish.


Lebih kurang sepuluh minit kemudian, Lydia sudah pun berada di luar studio. Ingin masuk ke dalam tetapi pintu studio terlebih dahulu terbuka dari dalam. Danish muncul.


"I kena balik lah. Ada hal sikit."beritahu Danish.


"Okey. Bawa motor baik-baik. Kalau jatuh bangun sendiri."gurau Lydia. Setelah itu dia menghilangkan diri ke dalam studio.


Tiba sahaja di dalam studio, satu adegan berlaku dan hampir kesemua perempuan yang ada di dalam studio menjerit kerana terkejut.


*****

Memang menjadi aktiviti mereka sekumpulan akan kedai makan berdekatan dengan sekolah mereka. Di situ, mereka akan bercakap tentang apa sahaja.


Ketika ini, hanya Kamal yang tiada bersama mereka. Kamal pergi untuk menghantar Sheila pulang ke rumahnya.


Tadi ketika Lydia melangkah masuk ke dalam studio, Sheila yang baru sahaja ingin menuruni tangga pentas hampir terjatuh. Mujur Kamal segera mendakap pinggang Sheila.


Lydia tetap Lydia. Dia memang cemburu tetapi dia tidak mahu menunjukkannya. Sedari tadi, dia hanya mendiamkan diri.


Sedang Lydia menghirup teh limau yang berada di hadapannya, Kamal muncul dan terus mengambil tempat di sebelah Lydia yang sememangnya kosong. Lydia hanya menjeling Kamal sebentar dan kemudian kembali meneruskan minumannya. Tiada sepatah kata pun yang terucap.


Baik Kamal mahupun Lydia. Tiada siapa yang berani mencetus tentang perkara semalam dan tadi. Tetapi kebisuan Lydia tidaklah berpanjangan apabila Nurul bersuara.


"Lydia, kau ni asyik senyap aja dari tadi. Kenapa? Sakit ke?"


Spontan Kamal mengerling ke wajah Lydia. Kemudian dia meraba dahi Lydia. Tidak panas! Lydia pantas menepisnya. Kamal hanya membiarkan sahaja.


"Tak ada apa-apalah."jawab Lydia acuh tak acuh.


"Lydia, ni aku tanya, kau janganlah marah. Kau pun Kamal janganlah marah."ucap Nurul lagi.


"Nak marah apa? Tanyalah."jawab Kamal bagi pihak dirinya dan Lydia.


"Lydia, kau tak jealous ke tadi Kamal terpeluk Sheila?"ternyata itu soalan Nurul. Soalan yang tidak disangka-sangka.


Lydia berdeham sebelum menjawab,"Takdalah. Kamal bukan saja-saja pun kan? Lagipun bila dia buat macam tu, bukan ke dia dah selamatkan satu nyawa? Kalau tak, entah apa jadi dekat Sheila tu."


"Habis tu, kalau Kamal saja-saja peluk, kau jealous lah? Kalau aku, si Farhan ni sengaja peluk-peluk perempuan lain, memang aku tak bagi chance."


Lydia dan Kamal saling berpandangan. Masing-masing hanya membisu.
Category: 0 comments

0 comments:

Post a Comment